“Siempre hay algo de
demencia en el amor. Pero siempre hay algo de razón en la demencia.” Nietzsche,
Así habló Zaratustra.
Des
que vaig fer filosofia a primer de batxillerat em va interessat Nietzche. Abans
de llegir res d’ell, el meu prejudici era negatiu ja que com se sap la
filosofia Nazi estava inspirada totalment en la filosofia de Nietzche (la raça
superior pura, ària, el superhome, etc).
Però
quan vaig aprofundir en ell, em va atreure molt la seva manera de pensar, de
veure el món. No vull dir que estigui d’acord en tot el que diu, però si que
crec que part de raó en moltes coses la tenia.
Aquesta
frase del llibre Así habló Zaratustra em va fer pensar una bona estona i llegir-me-la
uns quants cops.
L’amor
és de bojos, és un sentiment tant fort que ens fa ballar el cap cada cop que
ens arriba. Fem coses estúpides, plorem i riem sense parar, ens emocionen
tonteries… Per tant entenc a la perfecció aquesta afirmació de “Siempre hay
algo de demencia en el amor”, inclús no diria “algo de demencia”, sinó que des
del meu punt de vista hi ha una bona part de demència a l’amor.
Però
el que em va costar més entendre (fins i tot crec que no ho e acabat d’entendre
del tot), és la frase següent “Pero siempre hay algo de razón en la demencia”. És a dir, dibuixem el següent esquema:
Amor
<---------- demencia <-----------Razón
Si
parlem de l’amor com un sentiment irracional però amb una dosis de demència, i
diem que sempre hi ha alguna part de raó en la demència, podem acabar entenent
que en l’amor irracional, la part de raó l’aporta la dosis de demència que se
li suma.
Un
filòsof busca la veritat, el perquè de les coses, la raó. La publicitat en
canvi dóna totes aquestes respostes en funció de la necessitat que pretenguin
crear en el públic. Filòsof i publicista són gairebé contraris, però crec un
publicista amb un bon filòsof podria formar una interacció molt profitosa per
vendre.
Marta
Sisó de Lara
No hay comentarios:
Publicar un comentario